Wojtek
Administrator
Dołączył: 29 Lip 2006
Posty: 487 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław
|
Wysłany:
Sob 21:34, 19 Sie 2006 |
|
|
Wysłany: Czw 22:17, 02 Lut 2006
--------------------------------------------------------------------------------
Actros SLT (skrót z języka niemieckiego - Schwerlast-Transporter - ciągnik nadgabarytowy) to najmocniejszy pojazd ciężarowy w rodzinie Mercedes-Benz Actros. Konstrukcja tego specjalistycznego ciągnika, zaprojektowanego do transportowania ładunków nienormatywnych, oparta jest na trzyosiowej wersji Actrosa 3354 6x4. We współpracy z firmą Titan, specjalizującą się w pojazdach specjalnych i wozidłach do przemieszczania najcięższych ładunków, inżynierowie DaimlerChryslera przekształcili standardowego Actrosa w trzy- lub czteroosiowy ciągnik siodłowo-balastowy pozwalający holować ładunki do 250 ton masy zestawu.
Najbardziej rzucającymi się w oczy modyfikacjami, odróżniającymi nowego Actrosa 4160 S 8x4/4 od jego lżejszych braci, jest dodatkowa czwarta oś i wysokowydajny zespół chłodnic znajdujący się za kabiną. Występuje on zarówno w wersji trzy-, jak i czteroosiowej. Dodatkowa oś jest osią kierowaną o nacisku 7,5 tony, usytuowaną bezpośrednio przed dwiema osiami napędowymi i zwiększa dopuszczalne obciążenie siodła do 27,5 tony. W Niemczech dopuszczalna całkowita masa administracyjna pojazdu wynosi 35 ton, ale konstrukcyjna masa sięga 49 ton.
Sprzęgło dobrze chłodzone
Zespół chłodnic zapewnia utrzymanie prawidłowej temperatury oleju w montowanym fabrycznie sprzęgle hydrokinetycznym (zmienniku momentu obrotowego), zintegrowanym z hydraulicznym retarderem. Przy przemieszczaniu mas rzędu 250 ton właśnie to urządzenie jest w ciągniku Actros SLT konieczne. Dzięki tym dodatkowym zewnętrznym chłodnicom sprzęgła hydrokinetycznego i retardera, odciążony układ chłodzenia silnika może spełniać jedynie swoje główne zadanie, czyli chłodzenie jednostki napędowej.
Zespół sprzęgła składa się z hydrokinetycznego zmiennika momentu obrotowego, służącego do ruszania z miejsca, tradycyjnego dwutarczowego suchego sprzęgła ciernego, umożliwiającego rozłączenie napędu podczas zmiany przełożenia w 16-biegowej skrzyni G 240 oraz integralnego zwalniacza hydraulicznego - retardera. Sprzęgło hydrokinetyczne zwiększa siłę napędową na kołach przy ruszaniu 1,6 raza, dzięki czemu stanowi nieodzowny element przy wprawianiu w ruch tak olbrzymich mas. Co więcej, sprzęgło to umożliwia manewrowanie z milimetrową dokładnością, co jest absolutną koniecznością przy przemieszczaniu ładunków nadwymiarowych. Układ chłodzenia odprowadza nadmiar ciepła powstającego przy takim obciążeniu. Kiedy pojazd ruszy z miejsca następuje wyrównanie prędkości silnika i skrzyni biegów, przekazywany wtedy przez zmiennik hydrokinetyczny moment obrotowy dochodzi do zera, a sprzęgło zostaje zblokowane mechanicznie. Wówczas, bez żadnych strat, moc przekazywana jest przez drugie sprzęgło - seryjne dwutarczowe sprzęgło cierne - na skrzynię biegów, a stamtąd na obydwie osie napędowe. Aby dalej móc wykorzystywać siłę hamowania silnika, wyposażonego w hamulec upustowy oraz kompresyjny hamulec klapowy, zmiennik hydrokinetyczny ma dodatkowo sprzęgło jednokierunkowe, które podczas hamowania silnikiem łączy bezpośrednio silnik i skrzynię biegów. Wydajność hamulca ciągłego działania Actrosa SLT podwyższa zastosowanie zwalniacza hydraulicznego - pojedynczego retardera zintegrowanego za sprzęgłem hydrokinetycznym, a przed sprzęgłem ciernym.
Moc i wszechstronność
Wentylator chłodzący jednostkę V8 będącą sercem Actrosa SLT, wiruje z prędkością większą o 30% od standardowego i zapewnia skuteczną ochronę przed przegrzaniem 16-litrowego silnika z podwójną turbosprężarką. Standardowo w SLT montowana jest największa produkowana chłodnica silnika. Ciągnik wyposażony jest w widlasty ośmiocylindrowy silnik OM 502 LA rozwijający moc 395 lub 448 kW, standardowo spełniający wymagania Euro 3. W najmocniejszej wersji jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 2400 Nm przy 1080 obr./min. W silniku wprowadzono dodatkowe modyfikacje, umożliwiające jego zastosowanie w wersji SLT. Wzmocniono blok, zaś pompy wtryskowe oraz wtryskiwacze zostały przystosowane do większych obciążeń. Nowe oprogramowanie sterowania silnikiem SLT dopasowano ściśle do nietypowego zastosowania. Podwyższona moc maksymalna bez równoczesnego obniżenia momentu obrotowego zapewnia zawsze optymalny zapas siły napędowej.
Actros SLT dostępny jest w wersji trzy- lub czteroosiowej z dwoma rozstawami osi. Techniczne dopuszczalne masy całkowite pojazdu wynoszą odpowiednio: 33 tony w przypadku wersji trzyosiowej oraz 41 ton w czteroosiowej, która jest wyposażona w dodatkową kierowaną oś pchaną. Wszystkie elementy wyposażenia dodatkowego typowego dla ciągnika siodłowo-balastowego i związane z jego specyficznymi zadaniami są dostępne fabrycznie. Ich szeroka paleta obejmuje wiele pozycji, od różnych wersji specjalnych zbiorników paliwa, błotników tylnych, przez siodła, sprzęgi do przyczep nadgabarytowych (również o zmiennej wysokości) i skrzynie balastowe, układy hydrauliczne pozwalające niezależnie kierować osiami naczep, aż do płyt osłonowych pozwalających na obsługę naczep z odłączaną łabędzią szyją.
Ergonomia i informacja
Koncepcja zagospodarowania wnętrza kabiny nowego Actrosa, która znalazła uznanie u kierowców zestawów dalekobieżnych, przypadnie do gustu także tym, którzy zajmują się transportem nadgabarytowym. Anatomiczne, wyprofilowane fotele zapewniają optymalne warunki pracy kierowcy i pomocnika w czasie długotrwałej jazdy z małą prędkością czy przy manewrowaniu. Wielorakie warianty wyposażenia kabin Actrosa ułatwiają życie kierowcy zestawu nadgabarytowego przy, wymuszanych charakterem pracy, częstych przerwach związanych np. z oczekiwaniem na przejazd.
Deska rozdzielcza Actrosa jest ergonomicznie dopracowana. Centralnym elementem pulpitu jest nowoczesny zestaw wskaźników z dwoma dużymi okrągłymi analogowymi wskaźnikami dostarczającymi kierowcy podstawowych informacji: prędkościomierzem i obrotomierzem. Poniżej, po prawej i lewej stronie, znajdują się dwa, również analogowe, półkoliste wskaźniki, informujące o poziomie paliwa i ciśnieniu w układzie hamulcowym. Przez cały czas w polu widzenia kierowcy znajduje się także licznik całkowitego i dziennego przebiegu, zegar oraz wskaźnik temperatury zewnętrznej. Nowa kierownica ma wielofunkcyjne przyciski - to sprawdzone rozwiązanie, stosowane od kilku lat w samochodach osobowych Mercedes. Już po krótkim oswojeniu się z przyciskami, kierowca porusza się intuicyjnie po bogatym menu kalkulatora podróżnego i pokładowego układu diagnostycznego. Przy pomocy kciuków, nie odrywając rąk od kierownicy, kierowca obsługuje radio, telefon, układ nawigacji, ogrzewanie postojowe i inne urządzenia.
Fotele i przestrzeń
Fotele nowego Actrosa zostały gruntownie przeprojektowane. Co więcej, producent przeprowadził drobiazgowe badania specyfiki eksploatacji pojazdów na dalekich trasach i wykorzystał wnioski do opracowania zupełnie nowej filozofii stosowania foteli o zróżnicowanej konstrukcji. Dotychczas większość ciężarówek Actros wyposażona była, można powiedzieć „automatycznie”, w identyczne fotele dla kierowcy i pasażera, zaś taka „standaryzacja” uznawana była za rzecz oczywistą - nowa koncepcja polega na zastosowaniu dwóch różnych foteli, z których każdy pełni odmienną i sprecyzowaną funkcję. Konstrukcja nowego, tzw. funkcyjnego fotela pasażera uwzględnia np. coraz popularniejszy system obsady jednoosobowej. Siedzisko fotela można złożyć do pionu, dzięki czemu powstaje dodatkowa przestrzeń, z której można skorzystać na przykład przebierając się przed snem; natomiast schowki, które poprzednio zajmowały 3/4 szerokości powyżej szyby czołowej w kabinie z wysokim dachem, teraz ciągną się wzdłuż całej kabiny. Składając oparcie wielofunkcyjnego fotela można natomiast powiększyć przestrzeń w strefie leżanki.
Fotel komfortowy zawieszony pneumatycznie, który może być montowany zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera, spełnia najbardziej wyrafinowane wymagania. Szerokie siedzisko i oparcie zapewniają relaks podczas przerw i umożliwiają zmiennikowi drzemkę w czasie, gdy pojazd prowadzi kolega. Fotel jest elektrycznie regulowany i wyposażony w dwustopniowe ogrzewanie oraz zintegrowane trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Zyskał uznanie w postaci certyfikatu jakości przyznanego przez niemiecką organizację działającą na rzecz ochrony przed schorzeniami pleców i kręgosłupa „Aktion Gesunder Rücken e.V.“ (AGR). Ortopedzi byli także pod wrażeniem komfortowej leżanki, która również otrzymała certyfikat jakości AGR. Łóżko o wymiarach 800x2020 mm zapewnia komfort niespotykany dotąd w pojazdach użytkowych, wynikający z zastosowania w pełni sprężynowego stelażu.
Ogrzewanie i klimatyzacja
Inżynierowie odpowiedzialni za opracowanie nowego Actrosa zaprojektowali zupełnie nowy system kontroli temperatury. Po raz pierwszy w ciężkim pojeździe użytkowym pojawił się powietrzny układ ogrzewania i wentylacji. Podstawowa różnica w porównaniu z konwencjonalnym systemem wykorzystującym ciecz polega na tym, że temperatura wnętrza nie jest regulowana poprzez zmianę ilości płynu w nagrzewnicy, ale poprzez mieszanie odpowiedniej ilości świeżego powietrza do stałego strumienia powietrza ogrzanego. System ten działa znacznie szybciej i jest bardziej precyzyjny niż tradycyjny wodny.
W kabinie pojazdu eksploatowanego na długich trasach bardzo przydają się liczne schowki: kierowcy muszą mieć miejsce w kabinie na ubrania, prowiant i dokumenty. Aby zaspokoić to nieustannie rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń, konstruktorzy zastosowali w kabinie Actrosa modułową koncepcję schowków, które znajdują się praktycznie wszędzie - w desce rozdzielczej, nad szybą czołową (objętość schowków zwiększono o 200%), nad drzwiami, na bocznych ścianach kabiny aż po ścianę tylną. Uzyskano dodatkową przestrzeń między fotelami dzięki przeniesieniu wybieraka sterowania skrzynią biegów Telligent na składany podłokietnik fotela kierowcy oraz dźwigni hamulca postojowego na deskę rozdzielczą. Zewnętrzne schowki, wyposażone w oświetlenie i zamki, powiększono do objętości 170 litrów. Można dostać się do nich nie tylko z zewnątrz pojazdu, ale także z wnętrza kabiny! Schowki te pomieszczą teraz każdą dostępną na rynku skrzynkę napojów.
Szeroka oferta zaprojektowanych pod kątem konkretnych zastosowań kabin nowego Actrosa obejmuje kabiny dzienne: krótkie i średnie oraz długie, sypialne, które są wykonywane w różnych wariantach wysokości i kształtu dachu, w zależności od przeznaczenia danego pojazdu. Wszystkie wersje kabin nowego Actrosa mają zmodyfikowane czteropunktowe zawieszenie, oparte na systemie mocowania znanym z poprzedniego modelu. Obok zawieszenia standardowego, jak poprzednio, dostępne jest również zawieszenie komfortowe, które różni się jednak od poprzedników nowym, bezobsługowym i bezgłośnym układem łożysk w tulejach gumowych. |
Post został pochwalony 0 razy |
|