Samochody Ciężarowe
...:::Scania Królową szos:::... ...:::Daf Królem szos:::... ...:::Renault Królewiczem szos:::...
Napisz odpowiedź
Forum Samochody Ciężarowe Strona Główna
»
Newsy
» Napisz odpowiedź
Napisz odpowiedź
Użytkownik:
Temat:
Treść wiadomości:
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje:
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
$1
Kod potwierdzający:
$3
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Damian_DAF
Wysłany: Sob 18:06, 02 Gru 2006 Temat postu: Tranzyt szansą dla Polski
Centralne położenie Polski w Europie sprawia, że odgrywa ona istotną rolę jako państwo tranzytowe. Niestety, szlaki komunikacyjne i infrastruktura transportowa nie zawsze są optymalne eksploatowane, a stan dróg pozostawia wiele do życzenia. „Czy w tej sytuacji możemy przejąć istotną część tranzytu zewnętrznego?” – na to pytanie próbowali odpowiedzieć przedstawiciele nauki zajmujący się logistyką, którzy wzięli udział w konferencji „Tranzyt europejski wyzwaniem dla Polski”.
Organizatorem spotkania, które odbyło się 17 listopada, była Wyższa Szkoła Cła i Logistyki w Warszawie. Za cel obrad postawiono sobie rozważenie uwarunkowań, kierunków i możliwości rozwoju tranzytu zewnętrznego przez terytorium Polski.
Zaczęto od obrad plenarnych. W tematykę konferencji zebranych wprowadził prof. Bogusław Liberadzki, który mówił o europejskiej polityce transportowej. Stwierdził, że w Unii istnieje tendencja przesuwania przewozów na morze, wspierana koncepcją autostrad morskich. Ponad połowa przewożonego w Europie tonażu trafi a do portów morskich. Z portu do portu przewożone są przede wszystkim kolejowymi korytarzami tranzytowymi. Przez terytorium Polski wyznaczono aż cztery z dziewięciu korytarzy. Na koniec Bogusław Liberadzki wyraził opinię, że rzadko kto ma takie połączenia tranzytowe, jak Polska i nie wykorzystuje tego. A przecież transport i logistyka mogą stać się naszym narodowym przemysłem.
Po nim wystąpił dr Jerzy Kleniewski, który mówił o międzynarodowych korytarzach tranzytowych na kierunku Wschód – Zachód i Północ – Południe. Ich przebieg ustalono w latach 90. W sumie przyjęto pięć głównych szlaków: autostradę morską, szlak Północ – Wschód, oś centralną, lądową łączącą UE z Ukrainą oraz osie Południe – Wschód i Północ – Zachód. Na ich bazie powstają teraz projekty, których realizację ostatnio skrytykowała Komisja Europejska. Prof. Zofia Roman mówiła o nowych tendencjach w kształtowaniu korytarzy tranzytowych w krajach UE. Obecnie transport drogowy zastępuje się bardziej ekologicznym, przede wszystkim wodnym. Przy takim podejściu Polska straciła rolę kraju tranzytowego W - Z, gdyż towary przewożone są drogą morską. Wykorzystywane są też rzeki i kanały je łączące. U nas takich dróg nie ma, tracimy więc na znaczeniu jako kraj tranzytowy.
Prof. Leszek Mindur wyjaśniał, jakie funkcje w tranzycie europejskim pełnią centra logistyczne. W Europie jest ich 120 – w Polsce nie ma żadnego z prawdziwego zdarzenia. To m. in. jest powodem, że ładunki w ramach Unii nie będą przewożone przez teren Polski, tylko przez porty rosyjskie. Niemcy zawarły już porozumienie z Rosją. Skutkiem tego będzie pozbawienie nas korzyści z korzystania z korytarza transeuropejskiego. Niestety i nasza gospodarka morska nie jest znaczącą częścią gospodarki – stwierdziła prof. Czesława Christowa. Utraciliśmy znaczenie na Bałtyku, teraz przyszedł najwyższy czas na stworzenie i zrealizowanie polityki morskiej.
Obrady w sekcjach. Po południu uczestnicy konferencji podzielili się na dwie grupy: jedna wzięła udział w obradach poświęconych lądowym korytarzom tranzytowym, a druga – korytarzom morskim i lotniczym. Sekcji zajmującej się transportem lądowym przewodniczyli: prof. Emil Chylak i prof. Zofia Roman W trakcie obrad sporo uwagi poświęcono transportowi kolejowemu i polskim drogom. Mówiono o tym, jaką szansą dla rozwoju Polski są transazjatyckie magistrale kolejowe, przebiegające przez terytorium naszego kraju. Zastanawiano się nad tym, czy nie przegapiliśmy szansy, nie budując w odpowiednim czasie euroterminalu w Sławkowie. Mówiono o tym, że korki i brak dróg sprawiają, że coraz więcej przewoźników drogowych omija Polskę. Za błąd uznano rezygnację z budowy autostrady A3, biegnącej wzdłuż granicy zachodniej, gdyż w tej sytuacji nie ma połączenia z portem w Szczecinie.
Dwie panie, prof. Zofia Jóźwiak i prof. Czesława Christowa, były moderatorkami panelu poświęconego morskim i lotniczym korytarzom tranzytowym. Mówiono w nim o roli autostrad morskich w rozwoju międzynarodowych korytarzy transportowych, strategii ich rozwoju, koncepcji rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych oraz o roli centrów logistycznych w portach morskich. Transportowi lotniczemu poświęcony był tylko jeden referat – dr Szymona Mitkowa o stanie obecnym i perspektywie jego rozwoju.
(Elżbieta Haber - Polska Gazeta Transportowa)
więcej:
www.pgt.pl
(C)
www.etransport.pl
Forum Samochody Ciężarowe Strona Główna
»
Newsy
» Napisz odpowiedź
Skocz do:
Wybierz forum
LICZNIK
----------------
Licznik
Imieniny
Zegar i data
Forum
----------------
ADMINISTRACJA
UWAGA!!!!!!!
REGULAMIN
Przywitaj się
Pomoc
Zażalenia
Ostrzeżenia
O Forum
Czat
Ciężarówki
----------------
Scania
Volvo
Renault
Daf
Man
Mercedes
Iveco
American Trucks
Naczepy
Tuning
Pociągi Drogowe
Prototypy
Gabaryty
Inne samochody
----------------
Autobusy
Samochody dostawcze
Samochody osobowe
Galeria
----------------
Fotki z wycieczek
Fotki z wypadków drogowych
Samochody Forumowiczów
Fotki z Polowań
Wasze fotki
Inne
----------------
Newsy
CB-Radio
Komis
Humor
Filmiki
Prasa
Modele
Zloty , Spotkania Trakerskie
Ankiety
Misiaczki
Reklama
Gry
Transport i Spedycja
Girls
Dziewczyny and Ciężarówki
ShoutBox
----------------
ShoutBox
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group ::
FI Theme
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin